torsdag 14 april 2011

VFU- Dag 4 och 5: Fortsättning på musikpasset som påbörjades på vfu-dag 3.

Det musikpasset som jag hade under den tredje vfu-dagen ledde jag även de två resterande vfu dagarna. Det är bra för barnen att göra samma sak så att de kommer ihåg och känner sig trygga med det som vi ska göra. Det är även bra med förändringar om man ser att det brister någonstans i det som man utför.

På sidan där det står "VFU-Dag 3 så kan ni se vilka sånger som jag har använt under musikpasset".

VFU-dag 4
Under mitt fjärde besök på vfu- platsen så ledde jag samma musikpass som under mitt förra besök men med vissa förändringar. Till en av låtarna som handlade om en stor häst och en liten groda så visade jag bilder på innehållet. Jag målade bilder på hästen, grodan, ballongerna och de andra djuren som var med i sången för att visualisera sången för dem. Inför varje sång som jag spelade upp för barnen så förklarade jag och glitterpärlan som är en fingerdocka vad låten handlade om och vad det var för rörelser som vi skulle göra.
Den sista låten som jag sjöng för dem förra gången kortade jag ner den här gången, så att de lättare skulle ta till sig låten. En annan praktisk förändring som jag gjorde till den här gången var även att jag kopierat över låtarna till en och samma skiva. Det var mycket smidigare att byta låt och barnens uppmärksamhet bröts inte av att jag skulle byta låt. Glitterpärlan som jag använde mig av fick vara mera delaktig under detta pass. Hon fick vara med och göra alla rörelser som jag och barnen gjorde, eftersom hon vid förra besöket tittade på när vi hade musikstund.

Barnens reaktioner

Det var roligt när man såg att en del av barnen kom ihåg vad det var som vi skulle göra eftersom vi haft passet innan. Ett av barnen visste att glitterpärlan hade suttit i sitt lilla tält och tittat på förra gången. Barnet visade det genom att peka på tältet när jag nu istället hade glitterpärlan i min hand. Då menade barnet att glitterpärlan skulle sitta i sitt tält. Man såg även att barnen vågade mera under det andra musikpasset.

Under dagen så märkte jag att en del av barnen gick och sjöng på sångerna. Ett av barnen ville bygga en stor elefant av legot som en av låtarna handlade om. Man märker då att barnen behöver bearbeta sångerna precis som vi vuxna behöver när vi lärt oss något nytt.


                      Här är bilderna till sången " En stoor häst" som jag visade för barnen.


I dag så fick glitterpärlan vara med under hela musikpasset.


Spontanlek- bockarna bruse

På morgonen när jag kom så lekte barnen i ett av rummen på plastpuffar som var uppbyggda till en bro. Då inledde jag en lek, att jag skulle vara trollet i bockarna bruse som satt under bron och barnen fick vara bockarna som klampade på bron. Till slut så förvandlades barnen till trollet och vi bytte roller med varandra. Senare under dagen när barnen satt och byggde med lego så ville ett av barnen bygga bron till bockarna bruse. Då svarade jag att vi absolut kunde göra det och att vi dessutom kunde bygga de tre bockarna bruse. Efter det så gick jag och barnen in i sagorummet där de har olika böcker och då hittade ett av barnen bockarna bruse. Jag läste sagan för dem på ett nästan överdrivet sätt då trollet fick en väldigt grov röst och de tre bockarna fick lustiga och överdrivna röster. Nästa steg var när barnen skulle visa sagan för en annan vuxen. Det roliga som hände var att barnen berättade sagan så som jag berättade den med överdrivna röster och en otrolig inlevelse för att de tyckte om sagan. Den här leken eller sagan kan man vrida och vända på hur man vill. Barnens sätt att lära sig saker är på miljoner olika sätt. I den här kursen så har vi talat om estetiska lärprocesser som innebär att barnen ska få tillfälle att använda sig av alla språk så som bild, drama, musik och språk. Bockarna bruse leken började som ett skådespel och utvecklades vidare genom att barnen ville bygga bron, till att vi läste sagan och de själva ville berätta sagan för de vuxna i sin omgivning. De lär sig genom alla sinnen på en gång.


Lilla och stora bocken bruse.



Här byggs det för fullt.


Bockarna bruse boken som vi läste.


En sida från boken där trollet vill äta upp bocken.





Här samtalar vi om vad vi har byggt.



Här har barnet hämtat bockarna bruse boken.



Här berättar barnet om bockarna bruse samtidigt så sjunger han på en av sångerna som vi sjöng under musilpasset.


VFU-dag 5  
Den här gången så ledde jag samma musikpass igen men med en förändring på slutet av musikpasset. Barnen fick lägga sig på mattan och vila tillsammans med glitterpärlan som lade sig i sitt lilla tält. Sedan så satte jag på vaggsången som Jag och min studiegrupp skapat och spelat in i studion på skolan. Det var roligt att se barnens reaktioner, en del av barnen bara låg ner och tog det lungt, medans andra barn ville sitta upp och lyssna på låtens innehåll. Man märker att barnen påverkas av olika sorters musik och att de genom att tänka bearbetar sångens innehåll och detta genom vad det är för musik och text.

Under denna dagen så sjöng även en av pedagogerna bockarna bruse sången för de barnen som jag lekt bockarne bruse med. Samtidigt som pedagogen sjöng sången så var barnen trollet som satt under bron och pedagogen hade tre bockar som gick över barnen. Då märker man att pedagogen tagit till sig det som barnen tycker om och gör det till både en rolig och pedagogisk stund för barnen.


Här visar Glitterpärlan sina vingar eftersom hon också kan flyga
som hon gjorde under musikpasset med barnen. Under musikstunden så kom det ett barn till förskolan och det barnet grät för han ville inte lämna mamma. Men Glitterpärlan tröstade barnet och fick med honom direkt under musikstunden. Det är något magiskt med glitterpärlan, hon kan både göra rörelser, flyga och trösta barn.


Här vilar glitterpärlan i sitt tält och när det sista musikpasset var över
då vi lyssnat på vaggsången somnade glitterpärlan. Barnen gav glitterpärlan en kram medans hon sov i sitt lilla tält och vi fick säga adjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar