torsdag 28 april 2011

Sammanfattning av seminarie och föreläsning kring Musikanalys

Tidigare under kursens gång så hade vi en föreläsning kring musikanalys. Vi talade även bland annat om att vi påverkas av olika sorters musik på olika sätt. Det finns något som kallas för Mozarteffekten som sammanfattat innebär att man ska lyssna på mozart i samband med studier, det är alltså exempel på bra musik som eventuellt kan göra oss smartare när vi studerar och får oss att fokusera mer på en uppgift. Men det är som sakt en teori och det är inte alls säkert att man blir smartare eller mer fokuserad av att lyssna på den sortens musik. Det beror snarare på vad vi är vana vid att lyssna på. Är man uppväxt och omgiven av klassisk musik så kan man lättare ta den till sig och förstå dess konstnärliga värde, att musiken i sig är ett hantvärk. Självklart så påverkas man på olika sätt av olika sorters musik. Viss musik eller nästan all sorts musik påverkar våra känslor. Av en del låtar så blir man ledsen och av annan musik så blir man glad och arg. Man kan även bli avslappnad av att lyssna på musik men vad beror det på? Det är något som man kan fundera på, men om man gör en musikanalys så kan man nog lättare komma fram till varför vi påverkas på olika sätt. (skriva mer om varför vi påverkas olika av musiken)

Vad är då musikanalys?

En musikanalys kan man göra genom att noga lyssna på en låt och gå igenom dess uppbyggnad. Man kan lyssna på musik på tre olika sätt meditativt, associativt och analytiskt. Meditativt är när man lyssnar och låter tankarna flyga iväg, man kan även lyssna meditativt om man får i uppgift att lyssna på något specifikt i musiken. Associativt lyssnande är när man är mer aktiv i sitt lyssnande. Det kan vara vilka inre bilder eller minnen som man får av musiken, eller att man associerar till en plats, händelse eller olika förlopp. Det kan också vara att man lyssnar efter vad det är för stämning i musiken, är den lugn, glad eller sorgsen. Den tredje lyssnartekniken är den analytiska och där så lyssnar men mer efter vilka instrument som finns med och var de olika instrumenten kommer in. Man kan även här lyssna efter musikens form som innefattar hur en låt är uppbygd med bland annat intro, vers, refreng, mellanspel, solo, brygga och autro. Man kan även här lyssna efter sången, textens innehåll och vad låten har för gangre, om det är till exempel visa, rock, pop eller jazz.

Här nedan kan ni gå in på en sida som bland annat tar upp om musikens form.
musikteori.se

Ge barnen möjlighet till att lyssna på olika sorters musik

Under föreläsningen kring musikanalys så talade vi även om något viktigt som vi pedagoger bör ta till oss när det gäller barns musiklyssnande. Det handlade om att vi inte ska neka barnen en viss typ av musik, att till exempel klassisk musik eller visa ska vara mer värt att lyssna på än rock och popmusik. Om barnen vill lyssna på melodifestivalen eller rock så ska vi tillåta det. Det är viktigt att vi pedagoger erbjuder barnen olika sorters musik eftersom vi alla kommer från olika uppväxtmiljöer och olika kulturer där musik är en viktig del av vardagen. För musik är viktigt och utan den skulle våran värld vara torftig och känslolös. Musik kan påverka oss genom att den förstärker våra innersta känslor och utan känslor så vore vi inte människor utan robotar. Man kan även koppla bort känslor och koppla på känslor genom att lyssna på olika sorters musik.

Egen reflektion

Av egen erfarenhet så kan jag ibland sätta på musik när jag ska göra något som att städa. Men efter en stund så kommer jag på mig själv, då jag istället för att städa går och sjunger till musiken och försöker komma på olika över eller understämmor som skulle passsa i sången. Om man som jag tycker om att göra egna låtar så kan man helt plötsligt om man lyssnar på en låt, först nynna på låten men efter en stund så har nynnandet utvecklats till något eget och helt plötsligt så har men kommigt på en egen låt eller text. Det som jag då har gjort är att jag har inspirerats från en annan låt när jag gjorde min egna låt. Det är precis som att bli inspirerad av en annan målare/konstnär som målar på ett speciellt sätt. Då kanske man härmar stilen men motivet är något annat.

Historiskt och nu hur används musiken?

Under föreläsningen så talade vi även om musikens historia och att den har används vid olika tillfällen med olika syften. Förr så var det vanligt att man skulle lära sig specifik kyrkmusik alltså olika salmer som ansågs viktigt att kunna. Viss musik kunde skapa konflikter som till exempel när rock och punkmusiken kom in i bilden då det ansågs anstötande att se ut på ett visst sätt eller att använda svärord i texten, musiken kan alltså vara provuserande i många sammanhang. Musiken har nästan alltid används vid olika ritualer och olika traditioner så som vid jul, påsk och midsommarfirande. Man förknippar ofta musik med andlighet så som glädje när vi föds och sorg vid begravning. Musik kan också ha en helande kraft om vi känner oss dåliga som till exempel vid stress eller utbrändhet då man kan använda sig av musikterapi. Man kan även använda musik i olika politiska sammanhang, då man vill övertyga andra i en viss fråga eller åsikt. Omedvetet så kan man då genom musikens och textens budskap bli påverkad så att man ändrar sin åsikt i den fråga som musiken och texten förmedlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar