onsdag 23 mars 2011

VFU- Dag tre: Musikpass med barn gruppen

Sång och rörelsestund tillsammans med fingerdockan glitterpärlan.
Vad
Jag och åtta barn i åldern ett till två och ett halvt år gamla kommer att sjunga fem olika sånger med olika rörelser till som är 1. Alla händer, 2. En stoor häst, 3. Kom vi reser oss upp, 4. Nu ska vi hoppa, 5. Hej då!. Till sångstunden så har jag med mig en fingerdocka och hon ligger i ett litet färgglatt tält, glitterpärlan kommer att titta på oss när vi sjunger. Sångerna har jag hämtat från Wanngren (1991) musiklek och Granberg (1994) småbarnsrytmik.


Sångboken där jag hittat sångerna
till musikpasset.


I den här boken så använde jag mig av en inledningssång som står på sidan 81.
Sångtexten är lite ändrad så det är inte precis som i boken.
Melodi: Raska fötter springa tripp, tripp, tripp

Alla händer säger klapp, klapp, klapp (här klappar man)
Alla fötter säger stamp, stamp, stamp ( här stampar man)
Alla huven gör en nick( här nickar man)
Klockan säger ticke tick (valfri rörelse)
 Nu ska vi ha samling (valfri rörelse)

I


Skivan med sångerna till musikpasset.


Fingerdockan Glitterpärlan.


Glitterpärlans tält som hon sover i.
                                                                     
Hur
Jag inleder sångstunden med att sjunga en inledningssång som heter alla händer säger klapp klapp. Efter det så presenterar jag en liten fingerdocka som heter glitterpärlan. Glitterpärlan älskar sång och musik och hon gör även egna låtar. Till denna sång stunden så har glitterpärlan tagit med sig några sånger som hon vill att pedagogerna och barnen ska sjunga för henne. Dockan är nämligen blyg så hon vågar inte sjunga för barnen första gången som hon hälsar på, därför så vill hon istället lyssna på barnen när de sjunger för henne. Dockan kommer inte att prata så mycket till barnen utan det är jag som för dockans talan. När jag presenterat dockan så kommer vi att sjunga tre olika rörelsesånger och avsluta med en hej då sång för att få en struktur i sång och rörelsestunden. När vi sjunger rörelse sångerna så kommer jag att sätta på skivan med sångerna, där barnen får använda sig av olika rörelser och begrepp. När vi sjunger den första sången som heter en stoor häst så sitter vi i en ring och visar med händerna hur en stor häst ser ut och hur en liten groda ser ut. Efter det så sjunger vi en sång som heter kom vi reser oss upp, där barnen reser sig upp och de får använda sig av olika begrepp med rörelser till. Som ett exempel från sången så får barnen sträcka händerna upp och ner och även klappa händerna till siffrorna en, två, tre, fyra och fem. Nästa sång heter nu ska vi hoppa och där får barnen hoppa, smyga, klappa händerna och dansa tills man säger stopp och då ska barnen stå helt stilla. Samlingen avslutas med en hej då sång och glitterpärlan säger hej då och lägger sig i sitt lilla tält.

Här sitter glitterpärlan i sitt tält.




Här nedan presenteras några av de låtar som jag använde i musikpasset med barnen  
Detta är början på låten men den fortsätter sedan att handla om en stor elefant och en liten myra
och om man har fantasi så kan man byta ut djuren.


Fortsättningen på sången handlar om att barnen får gå, gunga och sätta sig ner.


Till nästa musikpass så ska jag korta ner sången för den innehåller mycket text.


Varför
Fingerdockans funktion är att fånga barnens uppmärksamhet och stimulera deras fantasi, samt att utveckla deras språk. Om barnen intresserar sig för dockan så kan det automatiskt bli att barnen börjar ställa frågor till dockan. Sångerna som jag använde i musikstunden tränar både barns grovmotorik och att de får bekanta sig med olika matematiska begrepp. Begreppen som användes var till exempel en två tre fyra fem och de fick se skillnad på stor och liten i sången om den stora hästen och den lilla grodan. Iden reviderade läroplanen för förskolan (2010, s. 10) Lpfö98 så står det bland annat skrivet att barn ska få tillfälle att utveckla både olika matematiska begrepp, sitt språk, motorik och sin skapande förmåga. I den här musikaktiviteten så får barnen tillfälle att bekanta sig med alla dessa delar.
Vad har jag lärt mig efter att jag utförde denna musikaktivitet och vad kan jag utveckla till nästa gång?
Något som barnen fattade tycke för var dockan, så nästa gång kommer dockan att få spela en större roll i musikstunden. Hon kan till exempel få vara med aktivt under hela musikstunden genom att göra rörelserna till sångerna med mig. Dockan kan också få prata mera med barnen vilket kan göra att de börjar ställa frågor till dockan som är bra för deras språkutveckling.
Det är också viktigt att inte ha för brottom när barnen ska bekanta sig med en ny sång. Till nästa gång så ska jag förklara vad som händer i sångerna för barnen, innan jag sätter på skivan med sången. Till sången som handlade om olika djur så kommer jag att ta med mig både bilder på djuren och möjligen gosedjur för att visualisera sången mera för barnen.
Till nästa gång så kommer jag även att korta ner hej då sången för det blev för mycket text i den sången och för mycket för barnen att komma ihåg. En annan sak som också är bra att göra till nästa pass är att kopiera över sångerna på en skiva så att man slipper att byta skiva mellan sångerna, det blir då mera praktiskt och man tappar inte barnens uppmärksamhet.


Nästa musikpass så kommer glitterpärlan att få vara mera aktiv,
vem vet! hon kanske börjar att flyga så att hon får använda sina vingar vid nästa musikstund.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar