tisdag 8 mars 2011

VFU- Dag två.

Puls och rytmikpass
Under min andra dag på vfu - platsen så observerade jag hur pedagogerna ledde ett puls och rytmikpass för barnen som är mellan ett till ett och ett halvt år gamla. Barnen  fick vid det här tillfället använda sig av instrumentet klaves. Klaves verkar vara ett bra instrument att använda när man ska få in pulsen och takten. Min handledare pratade om att man under ett puls och rytmmikpass kan träna barnen att använda halv, hel och dubbel takt. Halv takt är när man klappar efter grundpulsen, heltakt är när man klappar till grundpulsen och dubbel takt är när du klappar fortare än grundpulsen vilket inte alltid är så lätt varken för vuxna eller barn. Till puls och rytmikpasset så använde de sig av olika musik bland annat en skiva med Jujja och Thomas Wieslander som gör enkla rörelsesånger för små barn.

En spontan musiklek
Efter fruktstunden så gick vi ut och promenerade med barnen till lekplatsen. En sak som jag tänkte på när vi var på lekplatsen var hur viktigt det är att vi pedagoger tar tillvara på att vara med barnen i en leksituation.
När två barn ville gunga på en form av gungbräda så sjöng jag samtidigt på en sång som jag tror kommer från madicken filmerna. Det här är texten till låten
" gung gungeligung gung gungeligung nu gungar du nu gungar jag
  gung gungeligung gung gungeligung nu gungar du nu gungar jag
  gung gungeligung gung gungeligung nu gungar vi trallallala..."

Samtidigt som jag sjöng sången så pekade jag på barnen när jag kom till du och jag.
En sådan enkel musiklek tyckte barnen var roligt, man såg hur deras ögon gnistrade av glädje när jag sjöng för dem. Efter en kort stund så fortsatte jag att sjunga samtidigt som jag trummade låten på gungan. Efter det så härmade barnen mig genom att trumma på gungan när vi sjöng låten. Eftersom jag bara har träffat barnen två gånger så var det väldigt bra att på ett lekfullt sätt använda sig av en sång för att få kontakt med barnen. I den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö98 (2010, s. 7) så står det bland annat att det är viktigt  " Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik..." vilket jag gjorde tillsammans med barnen för att kunna få en bättre kontakt med dem.  Det var synd att jag inte hade med mig mobilen och spelade in det för det är ofta de spontana tillfällena som blir givande och roliga.

Här nedan så kan ni höra delar från puls och rytmikpasset som pedagogerna utförde med barnen.



Här rör de på sina kroppar.



Här använder barnen sina klavesinstrument till musiken.



Här hämtar barnen klaves instrumenten.

Här hänger det sagopåsar och sångpåsar på väggen.






                                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar