onsdag 23 mars 2011

Studiebesök 5: Jag besöker ett föräldrakooperativ där min brorsson går.

När jag var på förskolan så ville barnen visa mig vad de brukade göra. Bland annat så visade de mig att de gillade att berätta olika flanosagor och det ville de göra för mig. De hade även många olika sagopåsar som innehöll sagornas figurer bland annat bockarna bruse och prinsessan på ärten. Det är bra att ha sagopåsar för då visualiserar man sagans handling för barnen. Det är också enklare för barnen att själva berätta sagan för varandra vilket de gjorde för mig. Sagopåsen innehöll även sagans text så medans jag läste sagan så tog barnen fram rekvisitan till sagan. I den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö98 (2010, s. 7) så står det att vi ska stimulera barns språkutveckling och fånga upp deras nyfikenhet och intresse när det gäller skriftspråket. Det är exemplariskt att använda sig av sagopåsar för att fånga barnens intresse när det gäller språket. Det är även bra för barn som inte kan svenska att använda sig av sagopåsar, för då får de sagan eller sången tydligt framför sig med hjälp av rekvisitan. Konkret material är alltid bra att använda sig av. När jag besökte förskolan så ville barnen med hjälp av flanosagor berätta sagor för mig och det är stimulerande för språket. Det kan även medföra att barnen utvecklar ett intresse för att skriva egna sagor. En annan sak som är bra är att ha sagopåsarna tillgängliga för barnen så att de kan hämta påsarna och berätta sagorna för varandra. Det var det som var så bra på det här föräldrakooperativet som jag hälsade på att de hade sagopåsarna tillgängliga för barnen.

Jag lärde även barnen en ny sång som jag har lärt mig på den Vfu- platsen som jag vistas på i den här kursen. Barnen tyckte att den var rolig och det är härligt att se deras glädje när de tycker om en sång.

Här får ni se några exempel från dagens besök.

Här har barnen lärt sig en ny sång.


Barnet och pedagogen berättar en flanosaga tillsammans för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar