tisdag 3 maj 2011

Musikprojektet processen, från början till slutet då vi har haft föreställningarna och examinationen.

I musikprojektet så har vi valt att göra en teater utifrån de inspelade låtarna som vi i studiegrupperna spelade in i studion på skolan. Det blev sammanlagt sex låtar och utifrån dem så har vi skrivit ett manus.

Det började med att vi i klassen delade in oss i olika intresse-grupper som var rekvisita/ljus och ljud, Manus/teater och en musikgrupp. Tanken var att de som var med i manus och teatergruppen skulle skriva manuset och även spela de olika karaktärerna i pjäsen. Rekvisita gruppen skulle göra kulisserna och rekvisitan som ska passa till pjäsens innehåll. Musikergruppen skulle spela all musik som hörde till pjäsen och även sjunga till låtarna. Sedan så har vi även tillsatt en kör där alla som kan får ställa upp med att sjunga så att det blir mer krut i sångerna.

När man gör ett sådant här projekt så är det viktigt att alla grupper samarbetar och har kontakt med varandra. Det kan annars lätt bli missförstånd mellan de olika gruppernas sätt att tänka. Därför så har vi både arbetat enskilt i de olika grupperna och med jämna mellanrum träffat alla grupper samtidigt för att få ett flyt i arbetet och kommunikationen.

Jag är med i Manus och teater gruppen och det började med att vi satte låtarna i en passande ordning. Utefter denna ordning och utefter låtarnas innehåll så kom alla i gruppen på olika ideer om vad pjäsen skulle handla om. Efter det så fick vi bestämma vilka karaktärer som skulle vara med i teatern och bestämma vilka som skulle spela de olika rollerna. När detta var bestämt så fick vi börja med replikerna.

Pjäsen handlar om draken Drako vars högsta önskan och dröm är att en gång få bli en brandman. Drako är en känslig drake som är beroende av sin vän Stina. I början av pjäsen så reser nämligen hans bästa vän Stina bort och Drako blir lämnad ensam. Men som en symbol för deras vänskap så får Drako en ballong av Stina som Drako har på sig under hela föreställningen. Efter det så stöter draken på Prinsessan som bor i skogen, men det är ingen snäll prinsessa för hon tror inte att Drako kan bli en brandman. Prinsessan gör allt för att trycka ner Drako, bland annat så ger hon Drako dåliga tips om hur han ska släcka en eld och lurar draken till att tro att han inte kan bli brandman. Men till slut så kommer Drakos bästa vän tillbaka och när de är ute och går i skogen så brinner det i prinsessans hus. Prinsessan fick då hjälp av Draken drako att släcka elden. Detta gjorde att prinsessan ångrade att hon varit så dum mot Drako. Prinsessan insåg att hon faktiskt inte har några vänner så därför visste hon inte hur hon skulle göra för att bli vän med Drako och Stina. Men nu visste hon att man inte vinner någonting på att vara elak mot någon, utan man måste vara snäll om man ska få några vänner.

Rollerna i pjäsen:

Draken Drako-Sara B
Stina- Malin W
Prinsessan- Linnéa L
Berättare- Thomas AF
Fjäril: Karin
Sufflör: Maria



Thomas och Anna kollar så att rekvisitalistan stämmer och att allting finns med på listan.


Här är låtarnas ordning i pjäsen om Draken Drako.

Så här såg de första grovskisserna ut.

Rekvisitalistan.

Här är papret som vi skrev i manusgruppen

Process
Vi utgick från våra egna färdiginspelade sånger och placerade in dem i manuset allt eftersom pjäsens handling växte fram. Vi gick sedan noggrant igenom handlingen i sångerna och ändrade lite i texterna så att de skulle passa in i berättelsen. Under tiden denna process pågick så skrev vi även en lista över rekvisita till pjäsen som vi tillsammans med rekvisita-gruppen gick igenom. Karaktärer valdes i gruppen och de roller som skall spela i pjäsen blev: Presentatör/berättare, den gröna draken, Stina, prinsessan, en fjäril och en sufflös. När handlingen i stort var färdig så skrev vi repliker. Vi diskuterade även hur vi praktiskt skulle kunna utföra scenerna med ändring av rekvisita och klädbyten. Vi har vid flera tillfällen haft stormöten där alla grupper har samlats för att delge varandra en bild av varandras arbeten, detta för att skapa en helhet.

Didaktik gällande musikprojektet

Vårt huvudsakliga budskap med pjäsen vilket vi vill förmedla till barnen är vänskap och känslor. Lpfö-98 (reviderad 2010, s.6) säger att ”barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter.” Vi menar att barnen tillåter sig själva att visa starkare och nya känslor när de går in i en roll. Detta anser vi kan hjälpa barnet att bearbeta känslor men även leva sig in i andras situationer och då utveckla sin empatiska förmåga. Även detta styrks av Lpfö-98 (reviderad 2010, s. 4) där det står att verksamheten skall bidra till barns utveckling inom empati och omtanke.
Vi tror även att arbete med teater tillsammans med barn kan hjälpa de barn som har svårt med leksignaler och lekkoder. En tanke som vi i gruppen har är att pojkar och flickor kan delas in i separata grupper och tillsammans med pedagogerna få utöva roller som kan vara känslig att prova på i en mixad barngrupp.
Lpfö-98 (reviderad 2010, s. 5) står det att det är viktigt att respektera barnens olika förutsättningar och behov. Vi menar att alla barn inte skall behöva stå på scen om det föreligger en osäkerhet eller obehagskänsla hos barnet. Viktigt är dock att vi som pedagoger uppmuntrar och utmanar barnen då upplevelsen av att övervinna rädslor och svagheter stärker barnets självkänsla. Artikel 27.1  Konventionen om barnets rättigheter (2006 s.45) står det att ”konventionsstaterna erkänner rätten för varje barn till den levnadsstandard som krävs för barnets fysiska, psykiska, andliga, moraliska och sociala utveckling.”
Lgr-11 (2010) säger att
”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter.” (s.7)

Vårt musikprojekt omfattar samtliga estetiska uttryckssätt så som dans, dramatisering, sång, musik, text genom manusskrivande, skapande och bild i form av tillverkning av rekvisita. Vi i gruppen diskuterade vikten av att barnen får möjligheten att uppleva alla dessa uttrycksformer. Genom detta arbetssätt anser vi att barnen stärks i sin språkutveckling, inte minst för de barnen med annat modersmål än svenska. Barnen får arbeta med läs- och skrivutveckling samt uttal. Vidare får de även sätta språket i relation till en fysisk händelse.
Vi som pedagoger har en viktig uppgift att skapa positiva upplevelser för barnen av estetik i tidig ålder (Moog 1976, Gordin 1988, Guilmartin 1989, Levinowitz 1998 i Pollatou, Kardimou och Gerodimos 2005). Detta för att barnen ska tycka att musicerande och drama är roligt i deras fortsatta skolgång.
Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442 (2011-05-02)

Pollatou, E., Karadimou, K. & Gerodimos, V. (2005). Gender differences in musical aptitude, rhythmic ability and motor performance in preschool children. Early Child Development and Care, Vol. 175, No. 4, pp. 361-369. Databas: ERIC
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige
Läroplan för grundskolan Lgr-11 (2011). Stockholm:Skolverket tillgänglig på internet: http://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/23894 (2011-05-02)

Här är manuset till pjäsen om Draken Drako och hans vänner

MANUS GRÖNA DRAKEN!
När barnen kommer är det upptänt i rummet.
När föreställningen börjar släcks taklamporna släcks. Spottar tända.
Scen 1:
Thomas går omkring och städar och fejar (vissla, dammvippa, går i ljuset) upptäcker sedan barnen överraskat.
Thomas: Åh vad många barn!  Och här går jag och städar inför en föreställning. Är det ni som ska komma hit och se på föreställningen om den gröna draken? Här är vårat band och dom kommer spela musiken i den här föreställningen och här är kören, men vart är Drako? Kan ni hjälpa mig att ropa hit Draken Drako, vi ropar när vi räknat till 3. Drako drako.
Draken: Jag heter Drako,vad heter ni? kan inte ni berätta vad ni heter  när jag har räknat till 3, alla samtidigt! Aha!! ni heter alltså sdfgsdfgesarytrhbvcx då!! Jag har 28 000 taggar nej det har jag ju inte vänta så ska vi se hur många jag har. Vet ni? Jag vill bli brandman och jag har en jättebra vän som heter Stina som tycker att jag skulle bli en jättebra brandman. Men det i skogen bor det en prinsessa som jag är rädd för och hon säger bara att jag inte kan bli det. Men jag SKA bli brandman! Nu börjar vi föreställningen!
Ridån (Thomas dra bort)
Scen 2
Thomas: I utkanten av skogen sitter Stina och Draken och leker med brandbilar för Drakos högsta önskan är att bli brandman.
Stina och Draken sitter och leker på golvet med brandbilar
Draken: Åh vad skönt att det är sommarlov! Tänk vad mycket vi kan leka då.
Stina: Vet du Drako? Jag ska resa bort på semester med mamma och pappa men jag kommer tillbaka om ett tag.
Draken: Men vart ska du åka?  
Stina: Jag ska åka till en ö där det är varmt och skönt.
Draken: Men, du är ju min bästa vän, vem ska jag leka med då?
Stina: Men jag kommer ju tillbaka om ett tag och då kan vi leka igen.
Stina ger den Röda ballongen
Stina: Du kan få min röda ballong så kan du tänka på mig medan jag är borta,
Draken: Men då kan du ta med dig en av mina brandbilar så du kan tänka på mig med när du är borta.
Stina: Åh tack då kan jag ha den i min säng så jag tänker på dig varje kväll. Du kan ju öva på att bli brandman som du verkligen vill bli. 
Draken: Ja brandman vill jag verkligen bli (leker med brandbilarna och pratar för mig själv),
Prinsessan stampar med fötterna.
Draken vänder sig om och ser prinsessan.
Draken: Åh nej nu kommer prinsessan undrar vad hon vill?
Prinsessan: Hörde jag att du ville bli brandman? Men hallå det kan ju inte du bli du är ju en drake och drakar sprutar ju eld.
SÅNG: Draken Drako-låten- (Prinsessan pratar under låten Draken ? Sara S. rappar)
Prinsessan: Då får du nog kämpa riktigt mycket!
Draken: Vill man verkligen bli något så kan man det!
Prinsessan: Tror du ja Ha!
Ridån (Malin drar för ridån)
Elden fram
Thomas: Nu fick prinsessan en idé om hur hon ska kolla om Draken verkligen kan bli en brandman. Undra vad det är hon ska hitta på nu?
Ridån (Malin drar bort)
Scen 3
Fristående eld finns på scenen. Prinsessan gör upp eld och skrattar lite elakt.
Prinsessan: Nu ska jag lura Drako, jag ska tända en eld och se om han kan släcka den, han som tror att han kan bli brandman. Hahahaha (gömmer sig bakom busken)
SÅNG: ”en rädd och liten drake” Draken går runt på scenen ”skogen”och prinsessan smyger på draken. Prinsessan gömmer sig bakom busken.
Prinsessan och draken träffas vid elden.
Prinsessan: (lägger handen på axeln) Hej Drako! (draken hoppar till)
-Är du ute och promenerar i MIN skog, jag har upptäckt att det är en eld här borta, den kan väl du släcka du som så gärna vill bli brandman, visa nu då vad du kan!
Draken: (panik) Men men men hur ska jag göra??
Prinsessan: Vet inte du det? Du som vill bli brandman, men jag kan ge dig lite tips (tänker): Ta dom torraste löven du kan hitta och lägg dom på elden (fniss).
Draken: De torraste löven? Är du säker på det här?
Prinsessa: Ja bombsäker! (fniss)
Draken: Jaha okej, då tar jag lite löv här och ett här.
Draken: Oj det börjar ju brinna ännu mer!!
Prinsessan: Jag har ett till tips, ta torrt gräs och några torra grenar!(fniss)
Draken upptäcker att det inte fungerar
Draken: Men åh det funkar ju inte, det blir en super stor eld, vad ska jag göra nu?
Prinsessan: Nu kom jag på ett tips till. Du kan blåsa allt du kan på elden.
Prinsessan: Det var ju de jag sa! Du kan inte bli brandman (häller vatten på elden). Så här gör man. HAHAHA (upp med hakan)
Ridån (Malin drar för ridån) Stjärnfönstret ska på scen (Malin)
Scen 4
Draken går framför ridån och säger:
Draken: Det är klart man släcker med vatten åh hon bara lurade mig, jag känner mig ledsen och jag saknar min vän, en riktig vän som Stina. Det är bäst att jag går hem.
SÅNG: ”Jag vill ha en vän” (gosedjur)
Ridån (Malin drar upp)
Draken: Nej jag är trött och känner mig ledsen, och just nu saknar jag verkligen Stina, jag tror det är bäst att jag går och lägger mig och sover.
(går till fönstret och tittar på stjärnorna)
Draken: Undra om Stina också tittar på stjärnorna just nu. (gäspar)
Bildspel
SÅNG: ”Vaggsången” (Linnea sjunger) (draken kollar på stjärnorna, kramar om täcke och kudde, gossedjur) (Draken somnar på slutet)
Draken vaknar och sträcker på sig och säger:
Draken: Åh vilken härlig dröm jag hade i natt jag drömde att Stina kom tillbaka, hoppas den går i uppfyllelse.
Knackar på dörren (Tydlig knackning) Stina står i dörren, kramar om varandra
Draken: Åh va roligt att du är tillbaka jag har saknat dig,
Stina: Jag har saknat dig också jääättemycket.
Draken: Har du badat mycket?
Stina: Ja jag har varit som en fisk i vattnet.
Draken: Titta jag har kvar ballongen jag fick från dig.
Stina: Oj den är fortfarande stor och rund
Stina: och jag har lekt med brandbilen jag fick av dig
SÅNG: ”Gröna draken” Stina och draken dansar tillsammans och gör rörelser utifrån texten i sången! Fjärilen kommer fram
Draken: Tänk va mycket roligt vi har gjort ihop
Stina: Ja massa saker, vi har varit på disco
Draken: ...och kommer du ihåg när jag var rädd för fjärilen
Stina: Ja det var tokigt en fjäril är ju inte farlig. Kan vi inte gå till skogen och leka?
Draken: Ja det gör vi!
Ridån (?)
Stina och Draken går framför ridån
Scen 5
Thomas: Medan Stina och Draken går i skogen så händer något hemskt, prinsessan har glömt att släcka ett ljus i sitt slott och nu har slottet börjat brinna så mycket att hon behöver hjälp.
Ridån upp (?)
Prinsessan: HJÄLP det brinner!! Det brinner i mitt slott (Peka mot slottet, springer runt lite)
Draken: Hör du Stina det är någon som ropar?
Stina: Ja jag hör det. Det är någon som ropar att det brinner.
Prinsessan träffar på draken och Stina i skogen och ber om hjälp!
Prinsessan: Ni måste hjälpa mig det brinner i mitt slott!
Stina: Men Drako du vill ju bli brandman det här fixar du! Jag vet att du klarar det!
Draken: Vi måste ha vatten det var ju det du (tittar på prinsessan) släckte med!
Draken springer och hämtar vatten i bäcken och släcker elden i prinsessans slott!
Draken: Jag måste ha mer vatten!
Prinsessan: Tack för att du släckte elden och förlåt att jag var så dum. Jag ville bara ha en vän men visste inte hur jag skulle vara mot dig för att du skulle vilja leka med mig.
Draken: Jag vill gärna vara din vän men då får du vara snäll mot mig, för vänner är snälla mot varandra.
Stina: Men vad kul då är vi tre stycken som kan leka och vara vänner!
(Draken, Stina och Prinsessan i mitten, Övriga knäpper med fingrar och tar steg fram och tillbaka i sidled)
SÅNG: ”Låten om draken” Dansar omkring tillsammans (alla kommer fram och dansar)
Draken: Vill ni verkligen bli något speciellt så sluta inte kämpa, ni kan bli de ni vill!
Prinsessan: Och kom ihåg att: vill man ha en vän, måste man vara en vän.
Thomas: Ni har ni fått se historien om hur draken och Stina blev vänner med prinsessan. Tack för att ni ville komma hit och jag hoppas ni har haft det roligt. Ni kommer få med en cd.skiva så ni kan fortsätta lyssna och dansa till drakens låtar. Det skulle vara roligt om ni ritar teckningar eller skriver något brev till Drako och sen kan ni ge det till eran Vfu-student. Men nu får ni ta på er era skor och ytterkläder så får ni träffa draken och hans vänner utanför!
(ballonger entrén)

                                          

Här är en av de första övningarna som musikgruppen har av en låt som ska vara med i pjäsen.


Här nedan så visas fyra filmer från de första övningarna som vi gjorde med både scenkläder och rekvisita som passade och smälte in fantastiskt bra till pjäsens handling. här testade vi även om vi kunde replikerna utantill. Vi fick här handledning av Marie vår kursansvariga lärare.
                                         








Den elaka prinsessan.


Prinsessans hemska trollstav.


Prinsessan med sin trollstav.


Reflektion angående musikprojektet

Det som har varit utvecklande för mig är att ha fått pröva på hur det är att spela teater. Det är bra för minnet att öva in repliker och försöka komma ihåg och lära sig replikerna så fort som möjligt. Man får även öva upp sin röst och sitt kroppspråk, att det är viktigt att man är tydlig i både sin röst och i sitt kroppsspråk. Man måste tänka på att det är en publik man ska spela inför och då är det viktigt att man är väl förberedd och att man riktar sin blick mot publiken. Denna erfarenhet av teater kan man ha användning för när man ska tala inför folk, då det är viktigt att kunna använda sin röst på ett tydligt sätt. I föreställningen så sjunger jag solo och det är också bra att öva sig på det för att sedan kunna sjunga tillsammans med barnen. Men det kändes inte helt fämmande för mig att just sjunga solo för det har jag gjort ganska så många gånger. Jag är även med i en kör och där sjunger vi alltid upp innan vi börjar att sjunga.

När vi haft handledning med cecilia så sa hon att det är viktigt att värma upp sin röst innan användning av den, både magen och näsan ska arbeta när man sjunger. Det är lika viktigt att stämma sin röst innan man använder rösten, precis som man stämmer ett instrument innan användning av instrumentet. Att sjunga med magen och näsan som stöd fick jag lära mig när jag tog sånglektioner i Göteborg. Näsan ska man nyttja när man sjunger höga toner och magen ska man använda hela tiden, alltså när man sjunger ut.

Här är några bilder från genrepet, då de som var stand in för bland annat prinsessan och stina fick öva på pjäsen. Marie spelar Stina och Amanda spelar den elaka prinsessan.


Här är första akten då Draken kommer in och hälsar barnen välkomna, samtidigt
så får barnen hjälpa Drako att räkna hur många taggar som han har på svansen.


Här sitter Stina och Drako och leker med brandbilarna, de är bästa vänner men Stina ska resa bort, så då blir Drako lämnad ensam. Drako vill bli brandman så det tyckte Stina att han skulle öva på medans hon var borta.


Här kommer den elaka prinsessan och säger till Drako att han inte alls kan bli brandman
för han sprutar ju faktiskt eld.


Här lurar prinsessan Drako då hon säger till draken att han ska kasta löv och grenar på elden för då slocknar elden menar prinsessan. Men prinsessan bara lurade drako och visade honom att man faktiskt ska hälla vatten på elden för att den ska slockna.


Här är Drako ledsen för att han gick på prinsessans dåliga tips och han känner sig ensam för att han inte har en vän.


Här drömmer Drako om Stina och i bakgrunden så sjungs vaggvisan i min säng.


När Drako vaknar så knackar det på dörren och det var stina som kom tillbaka.
Då blev Drako jätteglad och de tänkte tillbaka på vilka underbara stunder som de haft tillsammans.




Här ser vi den duktiga kören och de proffsiga musikerna vid scenen.


Här dansas det för fullt.


Här har Stina och Drako blivit vän med prinsessan efter att Drako släckte elden på prinsessans slott.

                               Första föreställningsdagen

Nu har vi haft två föreställningar, en för barn på förmiddagen och en för studenter på eftermiddagen.
Det var så roligt för när det väl gäller och när man har barn som publik så blir allting mer levande, som aktör så blev man mer levande när man spelade. Man spelade med mer inlevelse och humor när det var en riktig publik. Det som också var roligt var att barnen verkligen levde sig in i handlingen och kom med spontana kommentarer. Min roll var att spela den elaka prinsessan skulle trycka ner drako. När jag spelade så överdrev jag verkligen och försökte göra rollen så tydlig som möjligt. Det är viktigt att man själv vet hur ens egen karaktär ska vara för att göra det så tydligt som möjligt för barnen och även för en själv. Är det en elak prinsessa så måste det synas att hon är elak. Under resans gång så har vi haft handledning där vi fått hjälp med hur våra karaktärer ska vara och hur viktigt det är att vara tydlig i sin roll.  Jag tror att man i rollen även måste känna in barnens reaktioner och se hur de reagerar. En del barn kan nog bli lite rädda om man är en för elak prinsessa men det är också det som är lite meningen, att barnen ska få känna olika känslor för att det ska bli spännande. I verkligheten så blir man både glad, rädd och ledsen så varför är vi vuxna så rädda för om barnen kanske kan bli rädda. Sen är det klart att barnen inte får bli för rädda men då får man som aktör tona ner och göra rollen mer lekfull. 

Det har varit så roligt att göra det här projektet, vi har verkligen använt oss av estetiska lärprocesser som innebär att man använder sig av alla sinnen och av alla olika uttrycksspråk. Till exempel så har vi använt oss av både drama, musik, bild och dans. Något som några lärare tänkte på när de varit på pjäsen var att man i pjäsen fick in så mycket olika kunskap. Till exempel när draken ska släcka elden så får man en kunkap om hur man ska släcka en eld, att det inte alls är med löv som man släcker en eld utan med vatten. Matematik är också något som vi fick fram i pjäsen då barnen fick räkna drakens taggar på hans stora svans. Ett annat ämne var också de olika känslorna som man kan känna om till exempel någon har varit dum mot dig.
I denna kursen så har vi fått läsa mycket om estetiska lärprocesser och det är roligt att man faktiskt har använt sig av det i praktiken.

Så genom de estetiska ämnena  kan man utvecklas på så många olika plan. Man utvecklas både i att bli bättre på de estetiska ämnena samtidigt som man utvecklar andra delar av ens utveckling. Språket utvecklas genom att man i denna pjäsen har fått skriva ett eget manus utifrån olika låter. Sedan så har man fått lära sig både repliker, sånger och musik utantill och det är utvecklande för språket.

 Det här projektet skulle man kunna använda sig av i en barngrupp. Kanske inte just dessa låtar eller denna pjäsen men själva konseptet att man delar in alla barn i olika grupper. Det kan vara att barnen själva får välja grupp eller kanske att man lär barnen att utvecklas i något som de känner sig osäkra på. En del barn kanske inte alls tycker om att stå på scen, men om de får bra stöttning ifrån pedagogerna så kanske de en dag vågar att göra det.

Jag valde manus och teatergruppen för att jag inte har testat det tillräckligt mycket. Jag tror att man utvecklas som människa då. Mitt trygga val hade varit att välja rekvisita gruppen eftersom jag älskar att måla men det är bra med variation här i livet annars så kanske man inte utvecklas.  

                                  Andra och tredje föreställningsdagen
Under den andra föreställningsdagen så kände vi alla i gruppen att vi inte var lika laddade som under premiären av pjäsen. Det var helt enkelt så att vår energi hade tagit slut. Men Det viktigaste var att de som var och tittade på pjäsen tyckte om det. Det var flera av pedagogerna som var och tittade som sa att de tyckte att det var ett bra tema som pjäsen tog upp. Temat var bland annat att man ska vara en bra vän för att få vänskap tillbaka. På några av pedagogernas förskolor så arbetade de just med att man ska vara snälla mot varandra vilket var passande för dem. Den tredje och sista föreställningen gick bättre, då var vi mer laddade och det kändes som att alla ville ge järnet för att det skulle bli så bra som möjligt.
Barnens samlade kommentarer från föreställningarna   
När vi hade föreställningen om Draken Drako och hans vänner så märkte man att barnen tog till sig handlingen och budskapet som vi ville få fram. Själva huvudbudskapet var att ingen ska tala om för dig vad du kan och inte kan göra, ingen ska få trycka ner dig. Det andra budskapet var att man måste vara en vän för att få en vän. Här är några av barnens kommentarer från föreställningen.
Du ser ut som ett troll!
Du har sex taggar!
Du skulle ha lyssnat på oss inte på prinsessan hon bara lurade dig!
Ta vatten!
Men du har ju ballongen!
God natt Drako
God morgon Drako
Vi såg vad du drömde om!
Mina favoritkommentarer är ”men du har ju ballongen” och ”du skulle ha lyssnat på oss inte på prinsessan hon bara lurade dig” Detta visar att barnen har tagit till sig budskapet. I början av pjäsen så fick Drako nämligen en ballong av hans bästa vän Stina. Drako fick den för att han inte skulle känna sig ensam och den blev som en symbol för Stinas vänskap. Drako gick och bar på ballongen under hela föreställningen och när han sa att han kände sig ensam så sa ett barn ”men du har ju ballongen” för att påminna Drako om att han faktiskt inte är ensam. Den andra kommentaren sa ett barn efter att prinsessan hade gett draken dåliga tips om hur man släcker en eld. Drako sa det är klart att man släcker med vatten prinsessan bara lurade mig, då sa ett barn ”du skulle ha lyssnat på oss och inte på prinsessan hon bara lurade dig” Någonting som också var bra med föreställningen var att den tog upp både naturvetenskap och matematik. Naturvetenskapen kommer in i bilden då prinsessan lurar draken om vad han ska slänga på elden. Prinsessan sa till exempel att draken skulle slänga torra löv och grenar på elden för att den skulle slockna, men så funkar det inte utan man ska slänga vatten på elden. Då får barnen en kunskap om hur man släcker en eld. Matematiken kommer bland annat in i början av pjäsen då barnen skulle hjälpa Drako att räkna hur många taggar som han hade på sin svans.
Här nedan så övas det för fullt inför den sista föreställningen 



Reflektioner och olika kommentarer från lärare och studenter under musikprojektets seminarium.
Här är en sammanfattning av vad vi pratade om på seminariet. Det är olika kommentarer som jag tycker att man kan ta till sig och värdesätta utifrån vad vi har arbetat med under det här projektet.  
I pjäsen så blev barnen delaktiga genom att de fick hjälpa berättaren att ropa på Drako. När sedan Drako kom in så frågade draken vad alla hette, så alla fick säga sina namn på en gång. Efter det så fick barnen hjälpa till att räkna drakens taggar som han hade på svansen.
I det här projektet så fick man möjlighet att välja en intressegrupp varav en musikgrupp, en manusgrupp och en rekvisita grupp.  Här fick man då möjlighet att välja något som man kände sig trygg med eller kanske utmana sig själv till att testa något som man känner att man vill bli bättre på.
Vi fick in både Lgr11 och Lpfö98 i projektet, det är nästan så att man kan kopiera in allt som står i läroplanerna till det här projektet. Man fick möjlighet att utvecklas inom både drama, bild, musik och dans. Genom de olika estetiska uttrycksformerna så utvecklar man även andra kunskapsområden så som språket, matematik och naturvetenskap med mera.
Bra sensmoral om vad som krävs av oss som människor.
Vi hade ett tydligt budskap med pjäsen och alla delar kändes som en helhet. Vi var indelade i olika grupper men vi hade lyckats få till ett bra samarbete.
Pjäsens innehåll var tydligt då prinsessan var den elaka och draken var den snälla. Både rekvisitan, musiken, manuset och de som spelade hade ett enkelt och tydligt budskap till de som var där och tittade på pjäsen.
Med hjälp av rekvisitan och ljuset så förflyttades pjäsens handling i tid och rum.
Hur skulle man kunna använda detta i en barngrupp? En barngrupp kan göra en egen teater med pedagogernas hjälp. Det är bra att ta till vara på barns egna texter för då kan man även ta till vara på barnens egna känslor. I det här projektet så utgick vi från våra egna texter om en drake och sedan så skrev vi en berättelse utifrån dem i form av ett manus. Det här skulle barnen också kunna göra det är bara vi pedagoger som sätter gränserna.
Lusten till att vilja skriva utvecklas i ett sådant här projekt.
Man kan stärka ett barns självförtroende genom att ge de blyga barnen en viktig roll i en pjäs.
Det är viktigt att använda alla språk för att fånga upp alla barnen. Som pedagog är det viktigt att tänka på vad barnen kan bli om man ger dem chansen och bra verktyg. Vi ska erbjuda barnen dessa språk.
I det här projektet så kände alla att man lärde känna alla på ett djupare plan som man nog inte hade gjort annars. Man lärde sig att lyssna och samspela med andra på ett bra sätt. Om vi som studenter känner så här så kommer även barnen på förskolorna att utvecklas på det här sättet om vi ger dem chansen till att utveckla sina olika språk.
Det är viktigt att barnen får ta del av olika sorters musik på förskolorna eftersom alla barn kommer från olika familjer där det lyssnas på olika sorters musik.
Våga lita på barnen!
Några citat från läroplanerna Lgr11 och Lpfö98(reviderad 2010) som stämmer överens med projektet.
Lgr-11 (2010) säger att
”Eleverna ska få uppleva olika uttryck för kunskaper. De ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans, musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i skolans verksamhet. En harmonisk utveckling och bildningsgång omfattar möjligheter att pröva, utforska, tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter.” (s.7)
Det här citatet beskriver tydligt det som vi har använt oss av i musikprojektet. I pjäsen om Draken, Stina och prinsessan så använde vi oss av olika känslor så som rädsla, ensamhet och glädje. Genom de olika konstnärliga ämnena så har vi tillägnat oss andra kunskaper så som att komma ihåg repliker.
Lgr-11 (2010) säger att skolans mål är att varje elev
”tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,”(s.12)
Det här citatet stämmer överens med när prinsessan kränker och trycker ner draken, men i slutet så övervinns godheten då draken hjälper prinsessan trots att hon var så elak mot honom, alla skulle vara som draken Drako.  
Lpfö98 (Reviderad 2010) säger att
”Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.”(s.9)
Med det här citatet så vill jag synliggöra att man med hjälp av de olika konstnärliga ämnena kan utveckla andra områden. Till exempel i manusgruppen så fick vi tillfälle att utveckla språket genom att komma på ett eget manus. Talspråket utvecklas genom att vi lär oss replikerna från manuset.
Lpfö98 (Reviderad 2010) säger att
”Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och upp­muntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen.” (s.9)
Genom att till exempel barnen får pröva på att skriva egna texter till egna låtar, eller egna sagor med manus till så tror jag att de kommer att utveckla deras språk. Det är viktigt att utgå från barns egna erfarenheter även när det gäller texter av olika slag.
Lpfö98 (Reviderad 2010) säger att
”Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, moti­vation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.” (s.8,9)
Med det här citatet så vill jag få fram att alla barn är olika och därför så behöver de stimuleras på olika sätt. Pedagogerna behöver använda sig av alla språk för att fånga alla barn.
Lpfö98 (Reviderad 2010) säger att förskolan ska sträva efter att varje barn
”utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,”(s.12)

I ett projekt som med Draken drako så kan barnen utvecklas inom olika områden, de kan även få välja vad de vill arbeta med. Men barnen kan även behöva att en vuxen peppar dem till att utmana sig själva så att de utvecklas och utforskar sina olika sidor.

Lpfö98 (Reviderad 2010) säger att förskolan ska sträva efter att varje barn
”utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang,”(s.12)

”utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,”(s.12)

I pjäsen om draken Drako så fick barnen möjlighet att bekanta sig med olika matematiska begrepp så som hur många taggar draken hade på svansen, draken sa att han hade tjugo tusen taggar men det konstaterade barnen att draken inte hade. Naturkunskapen kommer in i bilden när prinsessan lurar Drako om hur han ska släcka elden. Drako lärde sig då att man skulle släcka elden med vatten.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar