måndag 21 februari 2011

Att tillverka rituella trummor

Vad? vi har fått tillverka egna trummor och även ett rör som låter som hagel när man vrider och vänder på det.

Hur? Trummorna gjorde vi av grövre papprör och trummskinn. Jag började med att dekorera trummans utsida genom att måla den. Efter det så häftade jag fast trumskinnet som hade fått ligga i vatten i ungefär en halvtimma. Det andra instrumentet som jag tillverkade kallar jag för hagel eller vattenrör. Röret är tillverkat av papp, gips, och spik. Jag började med att spika i spikar i hela röret som var lika breda som själva röret. Man kan göra så för att det ska låta på ett visst sätt när man sedan fyller röret med till exempel sten. Sedan så lindade jag in röret i ett lager gips. När det stelnat så hällde jag i småsten som jag plockat utanför högskolan. Sedan täppte jag för hela röret med gips. När det hade stelnat så var det bara att dekorera röret på sitt eget personliga sätt.

Varför? Det positiva med att göra egna instrument är att man får tillfälle att arbeta med alla sinnen. Man får en känsla för materialet och att sedan kunna spela på det var extra roligt. Genom att man fick dekorera instrumentet på sitt eget sätt så blev det ett personligt instrument. Man var så glad över sitt alldeles egna instrument. I en barngrupp skulle detta arbetssätt vara exemplariskt. Barnen får en möjlighet att ta del av olika moment så som att bygga sitt egna instrument, dekorera det på sitt sätt och sedan använda instrumentet i barngruppen. I den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö98 (2010, s. 10) så står det att "förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap" Genom att barnen till exempel får göra sina egna instrument så har de fått pröva på olika material, redskap och tekniker. Det här momentet kan också inspirera oss pedagoger till att barnen får vara mer delaktiga i verksamheten.

Här är några bilder från när vi fick tillverka våra egna trummor plus andra instrument.

Här sågas det för fullt


 Detta är papprören som ska förvandlas till en trumma.

Här är usidan på trummorna färdiga,
det fick bli en liten och en stor trumma.

Här är trummorna färdiga

Här är början till ett hagel eller regnrör, gipset håller
på att torka.

Det färdiga regn eller hagelröret.



Här är ett exempel på hur hagel eller regnröret kan låta
när man vrider och vänder på det. 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar