onsdag 2 februari 2011

Färger, ackord, gitarr och piano.

I dag har vi på ett konkret sätt lärt oss att spela olika ackord på gitarr och piano.

Vi  fick börja med att sätta oss runt en fallskärm med olika färger på. På de olika färgerna var det instrument med samma färg som underlaget placerade, vi skulle sätta oss vid var sin färg. När någon gick på min färg skulle jag spela på instrumenten som var plaserade på den färgen. Det här tycker jag var en bra övning för det blev så konkret både med färgerna och instrumenten. Jag kan tänka mig att det är en rolig övning för barnen eftersom man både får röra på sig och testa att spela på olika instrument. Det stimulerar nästan alla sinnen som synen, hörseln, känseln och så vidare.

Sedan gjorde vi övningen på ett annat sätt då en fick sätta sig vid en stol framför de andra och hålla upp vilka färger som skulle spela. Instrumenten hade alltså olika färg och om jag till exempel visade färgen grön och röd så skulle de som hade gröna och röda instrument spela. I både den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö 98 och i läroplanen för grundskolan Lgr 11står det på sidan 7 att det är viktigt att få använda olika utrycksformer så som bland annat rytmik, dans och musiseserande.

Lpfö 98http  ://www.skolverket.se/sb/d/4166/a/22184 De här adresserna är länkade till läroplanerna så att ni kan läsa om detta på sidan 7. Det är som sakt viktigt att man använder sig av praktiska aktiviteter som musik som en viktig del i barns utveckling. En del barn kan utveckla sitt språk mer om de får öva på språket med hjälp av rytm.

Resten av dagen så fick vi testa olika ackord bland annat D, A7, Em och G på gitarr och piano. Det var jätte roligt eftersom dessa ackord bildar olika låtar. Här nedan är några bilder från dagens aktiviteter.

Här ska hon hålla upp en eller flera färger, de som har den färgen markerad på sitt intrument ska spela

Instrument med olika färger



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar