tisdag 3 maj 2011

Det är roligt att ha användning av musikteori!

Efter att vi haft en tenta som bland annat handlade om att kunna ta ut ackord och tonnamn mm så har jag nu kunnat sätta egna ackord till en egen låt. Det började med att jag gjorde en låt och en text till den. Efter det så provade jag mig fram på en kiebord och testade olika ackord som stämde överens med den melodi som jag kommigt på. Det känns så bra att man utan någon annans hjälp ha kunnat göra en egen låt. Tack vare denna kursen så kan jag nu sätta ackord till melodier som jag har i mitt huvud, det är en häftig känsla. Det är ungefär som när man har målat en tavla som man är riktigt nöjd med och man känner att man har skapat något nytt. Man känner sig glad och det pirrar i magen när man känner att man har lyckats.

Det är en bra kunskap att kunna sätta ackord om till exempel barnen på den förskolan som man arbetar på vill göra egna låtar. Då kan man som pedagog hjälpa barnen att göra egna låtar med hjälp av tonnamn och olika ackord.


Här är min Kiebord och min egna låt som jag håller på att öva in.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar